Cała Polska Czyta Dzieciom 2009
I. Grupa młodsza klasy 0-1
na przywitanie teledysk CAŁA POLSKA...
1) O rybaku i złotej rybce.
a. Gość nr 1 czyta baśń. Podczas czytania wyświetlana jest prezentacja przygotowana z prac plastycznych starszych uczniów.
b. Pytania do bajki ( 6 chętnych osób które odpowiadają kolejno na 1 wylosowane pytanie. Za odpowiedź cukierki lub zakładki)
Jaką rybkę złowił rybak?
Jakie było pierwsze życzenie żony rybaka?
Za pomocą czego łowił rybak ryby?
Czy żona rybaka była dobrą kobietą?
Jakiego życzenia rybka nie spełniła?
Co się stało, gry żona rybaka chciała zostać cesarzową?
2) Księżniczka na ziarnku grochu.
Gość nr 2 czyta, a dzieci przedstawiają. (wybieramy 8 osób spośród 6-, 7-latków, którym wręczamy rekwizyty [król, książę, królewna – korony; królowa-korona i groch; paź-parasol; 3pokojówki-fartuszki i poduszki]. Zadaniem dzieci jest odegranie czytanej bajki w trakcie lub po przeczytaniu. Dzieci otrzymują słodycze lub zakładki.
3) Zabawa „KSIĘŻNICZKA NA...”
Wybieramy 5 uczestników spośród najmłodszych dzieci. Zawiązujemy im oczy i wkładamy pod koc jakiś przedmiot o charakterystycznym kształcie. Zadaniem uczestników jest „wymacanie” co to jest.
4) Leń – zabawa ruchowa.
Gość czyta wiersz Jana Brzechwy a wszyscy pokazują gestami czytany tekst.
5) Zagadki z bajkowego koszyka.
W koszu piknikowym umieszczamy rekwizyty związane ze znanymi bajkami. Wybieramy 6 osób, każda wyciąga z kosza 1 przedmiot i próbuje powiedzieć w jakiej bajce występował i do czego służył. Pozostali mogą podpowiadać w razie konieczności.
(np: pantofelek, róża, jabłko, lusterko, maskotka kotek, groch)
6) Rysowanie obrazka z zamkniętymi oczami (królewna, kwiatek) – dzieci, które nie brały dotychczas udziału w żadnej zabawie.
II. Grupa starsza klasy 2-6
na przywitanie teledysk CAŁA POLSKA...
1) Mikołajek i inne chłopaki.
a. „Kleofas ma okulary” czyta gość 1.
b. „Szachy” czyta gość 2
2) Maraton czytelniczy łamiący języki.
Wszyscy kolejno czytają po fragmencie tekstu wyświetlanego z projektora. (teksty trudne do wymówienia)
3) Zagadki z bajkowego koszyka (patrz grupa młodsza)
4) Rysowanie obrazka z zamkniętymi oczami.
5) Wyszukiwanie „mokrych” wyrazów we fragmencie tekstu (5 dzieci otrzymuje ksero tekstu O rybaku i złotej rybce, z którego mają wypisać wyrazy które oznaczają rzeczy mokre)
6) Odgadywanie z jakiej bajki pochodzi czytany fragment.
... [ Pobierz całość w formacie PDF ]