[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Spis treściO Autorze................................................................................................................ 71. Gdzie znaleźć fundusze?...................................................................................... 92. Gdzie zaoszczędzić pieniądze? ......................................................................... 353. Co zrobić z nadmiarem gotówki? .................................................................... 654. Przewidywanie i planowanie przepływów pieniężnych.............................. 75A Roczna stopa zwrotu odpowiadająca rabatowi pieniężnemu.................... 89B Kontrola wewnętrzna ..........................................................................................91C Upomnienia.......................................................................................................... 93D Umowa o pracę kontra umowa zlecenie .......................................................101E Poręczenia Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych........................105F Tworzenie biznesplanu.....................................................................................113G Objaśnienia do rozdziałów ..............................................................................117Skorowidz.............................................................................................................119Przewidywanie i planowanieprzepływów pieniężnychSkoro doczytałeś do tego momentu, prawdopodobnie poczyniłeś już spore postępyw kontrolowaniu swojego cash flow. Stałeś się bardziej stanowczy w kwestii ściąganianależności, korzystasz z dogodniejszych warunków dostaw i stosujesz się do innychzaleceń zawartych w tej książce. Czy będą one skuteczne? Czy rzeczywiście pozwolą Ciutrzymać się na rynku, sprawią że Twoja firma stanie się maszynką do produkcji pienię-dzy i zapewnią Ci środki na korzystanie z życia? Jeśli masz kryształową kulę przepo-wiadającą przyszłość, wystarczy, że w nią spojrzysz i znajdziesz odpowiedzi na te pytania.Wierz lub nie, ale istnieje kilku szczęśliwców, którzy nie potrzebują takich metod.Wiktor, wujek Weroniki, był właścicielem fabryki mioteł wytwarzającej niezrównanysprzęt do zamiatania nazwany pomysłowo „miotłami Wiktora”. Do produkcji swoichwyrobów wykorzystywał on wyjątkową słomę, był także wybredny w wyborze trzon-ków. Ostatnio otrzymywał drążki wykonane z podrzędnego materiału z sękami i innymiskazami, więc rozważał rozwinięcie własnej produkcji tych elementów. Musiałby jednakzatrudnić dodatkowy personel zarządzający i produkcyjny, zakupić odpowiednie urzą-dzenia i pomyśleć o wielu innych rzeczach, czego nie chciał. Zamiast tego zapropo-nował Weronice założenie firmy produkującej trzonki i zagwarantował zakup 5 milio-nów jej wyrobów każdego roku. Obiecał też, że dostosuje cenę płaconą bratanicy zaposzczególne drążki do zmian hurtowej ceny surowca. Innymi słowy, Weronika miałaekwiwalent szklanej kuli — wiedziała, jaka będzie jej sprzedaż i jaką osiągnie marżę zysku.Jeśli jesteś w sytuacji większości z nas — żadnej szklanej kuli ani wujka Wiktora — naj-lepsze, co możesz zrobić, to prognozować i tworzyć projekcje1pewnych wielkości, któremogą dać Ci jakiś pogląd na finansowe perspektywy firmy. Korzyści z pewnego rodzaju1Patrz objaśnienia do rozdziałów na końcu książki.76Cash Flow na plusie. Skuteczne zarządzanie należnościami i wierzytelnościami w firmiekontroli przyszłości są liczne. Możesz zaplanować zatrudnianie lub zwalnianie perso-nelu. Umożliwi Ci to również odpowiednie rozłożenie w czasie zakupów produktów lubmateriałów. Unikniesz wtedy nabycia nadmiernej ilości towaru, który będziesz musiałupłynnić ze stratą. Nie zakupisz też zbyt mało towaru, co ograniczyłoby ewentualnąsprzedaż. A co najważniejsze, możesz przewidzieć moment, w którym strumień pieniądzawyschnie. Jeśli zauważysz, że taki kryzys się zbliża, podejmiesz próby pozyskania większychfunduszy na długo przed tym, kiedy będziesz ich potrzebował, i zanim pożyczkodawca(Twój bank) zorientuje się, że możesz mieć problemy z przepływami pieniężnymi. Innymisłowy, jeśli spostrzeżesz, że zbliżają się trudniejsze czasy, możesz zacząć ubiegać się o liniękredytową, gdy firma wciąż jeszcze jest w dobrej kondycji finansowej, a nie później, kiedybędzie to dużo trudniejsze. Proszę, nie zaczynaj działalności tak, jak robią to niektórzyprzedsiębiorcy — podchodzą do niej jak do ruletki w Vegas, mówiąc „Spróbujemy, jeślisię uda, to wspaniale”. Jeśli nic z tego nie wyjdzie, będą przytaczać banalne powiedzenie„Kto nie ryzykuje, ten nie ma”. Jedną ze wspaniałych rzeczy w biznesie, która odróżniago od kasyna, jest to, że możesz przechylić szalę prawdopodobieństwa powodzenia naswoją korzyść.Zbieranie informacjido planu przepływów pieniężnychJeśli szanse sukcesu mają być po Twojej stronie, potrzebujesz mocnych faktów i liczb,z których zbudujesz plan. Jeżeli prowadzisz działalność już od dwóch czy trzech lat,takie fakty i liczby istnieją w Twoich księgach. Przy założeniu, że wielkość sprzedażyTwojej firmy w każdym z trzech ostatnich lat wynosiła 1 milion złotych, nierealistyczniejest oczekiwać (pomijając rzadkie przypadki) jej nagłego wzrostu do poziomu 10 milio-nów złotych w roku bieżącym. Dzięki wykorzystaniu tych faktów historycznych i do-stosowaniu ich do zmieniających się warunków możesz stworzyć projekcję tego, co staniesię w nadchodzących miesiącach i latach. Nie idź jednak na skróty i nie powiększaj poprostu danych z ostatniego roku czy średniej z ostatnich dwóch, trzech lat o 10%, przyj-mując otrzymany wynik za swój plan — takie postępowanie może okazać się niewystar-czające i katastrofalne w skutkach. Rozważ poniższe pytania i spróbuj udzielić na nieodpowiedzi. Dzięki rozłożeniu w ten sposób swojej działalności na kilka składnikówpowinieneś być w stanie dokładniej przewidzieć finansową przyszłość.Jaka będzie wielkość sprzedaży? Czy się zwiększy, czy zmniejszy i dlaczego?Czy będziesz mógł podnieść ceny, aby pokryć wzrost kosztów?Jaki będzie hurtowy koszt Twoich towarów lub koszt materiałów do produkcjiwyrażony w postaci ułamka sprzedaży?Czy stawki wynagrodzeń pozostaną na tym samym poziomie, czy będziesz musiałpodnieść płace i zwiększyć korzyści pozapłacowe?Czy wynajem i inne koszty ogólne produkcji wzrosną?Czy koszty ogólnego zarządu i administracyjne wzrosną?Przewidywanie i planowanie przepływów pieniężnych77Jeśli rozpoczynasz działalność lub o tym myślisz, Twoje zadanie jest trudniejsze. I znowunajważniejsze zagadnienia można wyrazić w postaci pytań. Czy potrafisz udzielić od-powiedzi na kilka zamieszczonych poniżej?Kim będą Twoi klienci? Gdzie obecnie kupują produkt lub usługę, którą chceszdostarczać? Co sprawi, że będą kupować u Ciebie zamiast u dotychczasowegosprzedawcy?Jeśli przyciągasz klientów przez sprzedaż towaru po niższej cenie, czy wciążbędziesz osiągał zysk?Czy Twoja lokalizacja jest odpowiednia dla proponowanego typu działalności?Jaki rodzaj reklamy i innych narzędzi marketingowych zastosujesz?Jakich kwalifikacji będziesz wymagał od swoich pracowników?Czy będzie Cię stać na wynagrodzenie płacone w Twojej okolicy?Poniżej znajdziesz propozycje pewnych działań i pomysły, które mogą pomóc Ci znaleźćodpowiedzi na postawione pytania, a tym samym stworzyć wyrazisty plan zapewniającydodatni cash flow.Wielkość sprzedażyPrzewidzenie wielkości sprzedaży jest prawdopodobnie najtrudniejszym aspektemokreślenia prawdopodobnej przyszłości, ponieważ jest to obszar, nad którym masznajmniejszą kontrolę. Możesz naturalnie zrobić coś, aby wpłynąć na ten czynnik,np. rozszerzyć akcję reklamową, zwiększyć zatrudnienie w dziale sprzedaży, pomócdealerom przyciągnąć nowych klientów (m.in. przez wspólną reklamę) i zaproponowaćinne promocje. Cokolwiek zrobisz,nie zgaduj.Zacznij od uświadomienia sobie ogólnych warunków gospodarczych zarówno w kraju,jak i na Twoim obszarze zbytu. Przeczytaj przynajmniej artykuły dotyczące gospodarkiw swojej lokalnej gazecie i poszerz swoją wiedzę przez zapoznanie się z czasopismamii gazetami biznesowymi, takimi jakPuls Biznesu.Przyłącz się do stowarzyszenia właściwego dla swojej branży. Jest to źródło danych i praw-dopodobnie jedyna droga wymiany informacji z innymi przedsiębiorcami prowadzącymipodobną działalność bez naruszania zasad wolnej konkurencji. (Stowarzyszenia branżowemają z reguły zasady, których trzeba przestrzegać, aby ustrzec się działań niezgodnychz obowiązującym prawem). Jeśli nie wiesz, czy istnieje organizacja skupiająca właścicielifirm z Twojej branży, sprawdź w bibliotece. Możesz też przejrzeć strony internetowe,wprowadzając do wyszukiwarki rodzaj działalności i słowo „stowarzyszenie”.Działaj też aktywnie w lokalnej izbie gospodarczej czy handlowej. Będziesz miał dziękitemu kontakt z innymi przedsiębiorcami i generalny pogląd na biznes w Twojej oko-licy. W najlepszym razie nawiążesz znajomości z ludźmi, którzy mogą zostać Twoimiklientami.Przyjrzyj się swojemu rynkowi zbytu. Jeśli jesteś producentem lub hurtownikiem, zapytajswoich klientów, ile towaru mogliby kupić od Ciebie w następnym kwartale czy roku.Jeśli jesteś detalistą, wybierz się na przejażdżkę po okolicy lub w inny sposób odnotuj [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl adbuxwork.keep.pl
//-->Spis treściO Autorze................................................................................................................ 71. Gdzie znaleźć fundusze?...................................................................................... 92. Gdzie zaoszczędzić pieniądze? ......................................................................... 353. Co zrobić z nadmiarem gotówki? .................................................................... 654. Przewidywanie i planowanie przepływów pieniężnych.............................. 75A Roczna stopa zwrotu odpowiadająca rabatowi pieniężnemu.................... 89B Kontrola wewnętrzna ..........................................................................................91C Upomnienia.......................................................................................................... 93D Umowa o pracę kontra umowa zlecenie .......................................................101E Poręczenia Krajowego Funduszu Poręczeń Kredytowych........................105F Tworzenie biznesplanu.....................................................................................113G Objaśnienia do rozdziałów ..............................................................................117Skorowidz.............................................................................................................119Przewidywanie i planowanieprzepływów pieniężnychSkoro doczytałeś do tego momentu, prawdopodobnie poczyniłeś już spore postępyw kontrolowaniu swojego cash flow. Stałeś się bardziej stanowczy w kwestii ściąganianależności, korzystasz z dogodniejszych warunków dostaw i stosujesz się do innychzaleceń zawartych w tej książce. Czy będą one skuteczne? Czy rzeczywiście pozwolą Ciutrzymać się na rynku, sprawią że Twoja firma stanie się maszynką do produkcji pienię-dzy i zapewnią Ci środki na korzystanie z życia? Jeśli masz kryształową kulę przepo-wiadającą przyszłość, wystarczy, że w nią spojrzysz i znajdziesz odpowiedzi na te pytania.Wierz lub nie, ale istnieje kilku szczęśliwców, którzy nie potrzebują takich metod.Wiktor, wujek Weroniki, był właścicielem fabryki mioteł wytwarzającej niezrównanysprzęt do zamiatania nazwany pomysłowo „miotłami Wiktora”. Do produkcji swoichwyrobów wykorzystywał on wyjątkową słomę, był także wybredny w wyborze trzon-ków. Ostatnio otrzymywał drążki wykonane z podrzędnego materiału z sękami i innymiskazami, więc rozważał rozwinięcie własnej produkcji tych elementów. Musiałby jednakzatrudnić dodatkowy personel zarządzający i produkcyjny, zakupić odpowiednie urzą-dzenia i pomyśleć o wielu innych rzeczach, czego nie chciał. Zamiast tego zapropo-nował Weronice założenie firmy produkującej trzonki i zagwarantował zakup 5 milio-nów jej wyrobów każdego roku. Obiecał też, że dostosuje cenę płaconą bratanicy zaposzczególne drążki do zmian hurtowej ceny surowca. Innymi słowy, Weronika miałaekwiwalent szklanej kuli — wiedziała, jaka będzie jej sprzedaż i jaką osiągnie marżę zysku.Jeśli jesteś w sytuacji większości z nas — żadnej szklanej kuli ani wujka Wiktora — naj-lepsze, co możesz zrobić, to prognozować i tworzyć projekcje1pewnych wielkości, któremogą dać Ci jakiś pogląd na finansowe perspektywy firmy. Korzyści z pewnego rodzaju1Patrz objaśnienia do rozdziałów na końcu książki.76Cash Flow na plusie. Skuteczne zarządzanie należnościami i wierzytelnościami w firmiekontroli przyszłości są liczne. Możesz zaplanować zatrudnianie lub zwalnianie perso-nelu. Umożliwi Ci to również odpowiednie rozłożenie w czasie zakupów produktów lubmateriałów. Unikniesz wtedy nabycia nadmiernej ilości towaru, który będziesz musiałupłynnić ze stratą. Nie zakupisz też zbyt mało towaru, co ograniczyłoby ewentualnąsprzedaż. A co najważniejsze, możesz przewidzieć moment, w którym strumień pieniądzawyschnie. Jeśli zauważysz, że taki kryzys się zbliża, podejmiesz próby pozyskania większychfunduszy na długo przed tym, kiedy będziesz ich potrzebował, i zanim pożyczkodawca(Twój bank) zorientuje się, że możesz mieć problemy z przepływami pieniężnymi. Innymisłowy, jeśli spostrzeżesz, że zbliżają się trudniejsze czasy, możesz zacząć ubiegać się o liniękredytową, gdy firma wciąż jeszcze jest w dobrej kondycji finansowej, a nie później, kiedybędzie to dużo trudniejsze. Proszę, nie zaczynaj działalności tak, jak robią to niektórzyprzedsiębiorcy — podchodzą do niej jak do ruletki w Vegas, mówiąc „Spróbujemy, jeślisię uda, to wspaniale”. Jeśli nic z tego nie wyjdzie, będą przytaczać banalne powiedzenie„Kto nie ryzykuje, ten nie ma”. Jedną ze wspaniałych rzeczy w biznesie, która odróżniago od kasyna, jest to, że możesz przechylić szalę prawdopodobieństwa powodzenia naswoją korzyść.Zbieranie informacjido planu przepływów pieniężnychJeśli szanse sukcesu mają być po Twojej stronie, potrzebujesz mocnych faktów i liczb,z których zbudujesz plan. Jeżeli prowadzisz działalność już od dwóch czy trzech lat,takie fakty i liczby istnieją w Twoich księgach. Przy założeniu, że wielkość sprzedażyTwojej firmy w każdym z trzech ostatnich lat wynosiła 1 milion złotych, nierealistyczniejest oczekiwać (pomijając rzadkie przypadki) jej nagłego wzrostu do poziomu 10 milio-nów złotych w roku bieżącym. Dzięki wykorzystaniu tych faktów historycznych i do-stosowaniu ich do zmieniających się warunków możesz stworzyć projekcję tego, co staniesię w nadchodzących miesiącach i latach. Nie idź jednak na skróty i nie powiększaj poprostu danych z ostatniego roku czy średniej z ostatnich dwóch, trzech lat o 10%, przyj-mując otrzymany wynik za swój plan — takie postępowanie może okazać się niewystar-czające i katastrofalne w skutkach. Rozważ poniższe pytania i spróbuj udzielić na nieodpowiedzi. Dzięki rozłożeniu w ten sposób swojej działalności na kilka składnikówpowinieneś być w stanie dokładniej przewidzieć finansową przyszłość.Jaka będzie wielkość sprzedaży? Czy się zwiększy, czy zmniejszy i dlaczego?Czy będziesz mógł podnieść ceny, aby pokryć wzrost kosztów?Jaki będzie hurtowy koszt Twoich towarów lub koszt materiałów do produkcjiwyrażony w postaci ułamka sprzedaży?Czy stawki wynagrodzeń pozostaną na tym samym poziomie, czy będziesz musiałpodnieść płace i zwiększyć korzyści pozapłacowe?Czy wynajem i inne koszty ogólne produkcji wzrosną?Czy koszty ogólnego zarządu i administracyjne wzrosną?Przewidywanie i planowanie przepływów pieniężnych77Jeśli rozpoczynasz działalność lub o tym myślisz, Twoje zadanie jest trudniejsze. I znowunajważniejsze zagadnienia można wyrazić w postaci pytań. Czy potrafisz udzielić od-powiedzi na kilka zamieszczonych poniżej?Kim będą Twoi klienci? Gdzie obecnie kupują produkt lub usługę, którą chceszdostarczać? Co sprawi, że będą kupować u Ciebie zamiast u dotychczasowegosprzedawcy?Jeśli przyciągasz klientów przez sprzedaż towaru po niższej cenie, czy wciążbędziesz osiągał zysk?Czy Twoja lokalizacja jest odpowiednia dla proponowanego typu działalności?Jaki rodzaj reklamy i innych narzędzi marketingowych zastosujesz?Jakich kwalifikacji będziesz wymagał od swoich pracowników?Czy będzie Cię stać na wynagrodzenie płacone w Twojej okolicy?Poniżej znajdziesz propozycje pewnych działań i pomysły, które mogą pomóc Ci znaleźćodpowiedzi na postawione pytania, a tym samym stworzyć wyrazisty plan zapewniającydodatni cash flow.Wielkość sprzedażyPrzewidzenie wielkości sprzedaży jest prawdopodobnie najtrudniejszym aspektemokreślenia prawdopodobnej przyszłości, ponieważ jest to obszar, nad którym masznajmniejszą kontrolę. Możesz naturalnie zrobić coś, aby wpłynąć na ten czynnik,np. rozszerzyć akcję reklamową, zwiększyć zatrudnienie w dziale sprzedaży, pomócdealerom przyciągnąć nowych klientów (m.in. przez wspólną reklamę) i zaproponowaćinne promocje. Cokolwiek zrobisz,nie zgaduj.Zacznij od uświadomienia sobie ogólnych warunków gospodarczych zarówno w kraju,jak i na Twoim obszarze zbytu. Przeczytaj przynajmniej artykuły dotyczące gospodarkiw swojej lokalnej gazecie i poszerz swoją wiedzę przez zapoznanie się z czasopismamii gazetami biznesowymi, takimi jakPuls Biznesu.Przyłącz się do stowarzyszenia właściwego dla swojej branży. Jest to źródło danych i praw-dopodobnie jedyna droga wymiany informacji z innymi przedsiębiorcami prowadzącymipodobną działalność bez naruszania zasad wolnej konkurencji. (Stowarzyszenia branżowemają z reguły zasady, których trzeba przestrzegać, aby ustrzec się działań niezgodnychz obowiązującym prawem). Jeśli nie wiesz, czy istnieje organizacja skupiająca właścicielifirm z Twojej branży, sprawdź w bibliotece. Możesz też przejrzeć strony internetowe,wprowadzając do wyszukiwarki rodzaj działalności i słowo „stowarzyszenie”.Działaj też aktywnie w lokalnej izbie gospodarczej czy handlowej. Będziesz miał dziękitemu kontakt z innymi przedsiębiorcami i generalny pogląd na biznes w Twojej oko-licy. W najlepszym razie nawiążesz znajomości z ludźmi, którzy mogą zostać Twoimiklientami.Przyjrzyj się swojemu rynkowi zbytu. Jeśli jesteś producentem lub hurtownikiem, zapytajswoich klientów, ile towaru mogliby kupić od Ciebie w następnym kwartale czy roku.Jeśli jesteś detalistą, wybierz się na przejażdżkę po okolicy lub w inny sposób odnotuj [ Pobierz całość w formacie PDF ]