1. Promocja start-upu
Nazwa firmy: PolskieWyprawy.tv
Typ przedsiębiorstwa: Start-up, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Sp. z o.o.).
Typ działalności: Internetowy portal społecznościowy skupiający miłośników wypraw, którzy umieszczają w sieci filmiki ze swoich wędrówek.
Opis działalności: Firma powstała w tym roku dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Jej celem jest skupienie w jednym miejscu entuzjastów wycieczek (trekkingowych.) w najdalsze zakątki Polski i zebranie jak najwięcej interesujących filmów z tych wypraw. Osią działalności PolskieWyprawy.tv jest rozbudowany portal społecznościowy, w którym każdy użytkownik może umieścić filmy ze swoich podróży. Dodatkowo, portal pragnie uruchomić kilkuodcinkowy serial przygodowy, który będzie ukazywał piękno mało znanych rejonów Polski. Firma zatrudnia 6 osób – informatyka, grafika, 2 specjalistów ds. marketingu, 2 specjalistów ds. turystyki. Planowany start portalu to październik 2011. Głównym obszarem zainteresowania portalu jest tematyka trekkingu górskiego.
Grupa docelowa: Portal skierowany jest w dużej mierze do energicznych i żądnych przygód osób w wieku 25-40 lat, które mają ustabilizowaną sytuację materialną.
Rozwój i inwestycje: Firma inwestuje w rozwój portalu i nowoczesne aplikacje internetowe, oraz jest otwarta na nowe kanały komunikacyjne i nietuzinkowe formy reklamy.
Konkurencja: Konkurencją dla portalu są inne strony tematyczne (np. o trekkingu, wspinaczce itp.) o ugruntowanej, ponad pięcioletniej pozycji na rynku, a także rzeczywiście istniejące programy telewizyjne o tematyce przyrodniczej i podróżniczej.
Charakterystyka problemu: Portal PolskieWyprawy.tv stawia pierwsze kroki na rynku i nie ma jeszcze opracowanej strategii promocyjnej oraz nawiązanej współpracy z partnerami biznesowymi i reklamodawcami. Głównym celem portalu jest chęć zostania najpopularniejszą telewizją internetową podejmującą tematykę podróży po Polsce, opierających się głównie na trekkingu górskim. Kluczowym elementem dla istnienia portalu jest budowa jego marki i rozpoznawalności, dlatego też firma szuka sposobów, aby dotrzeć do jak najszerszej grupy potencjalnych odbiorców. Jest otwarta na nowe pomysły i innowacyjne kanały komunikacyjne, które muszą ją wyróżnić na tle popularnej konkurencji.
Zadanie: Zaproponuj rozwiązanie – strategię promocji dla przedsiębiorstwa PolskieWyprawy.tv biorąc pod uwagę jego zamiary w kwestii kształtowania wizerunku i planu zostania najpopularniejszą telewizją internetową o podróżach w Polsce.
Rozwiązanie powinno zawierać:
a) uzasadnienie i opis koncepcji;
b) wskazanie przewag na tle konkurencji;
c) propozycje rozwiązania problemu uwzględniające specyfikację przedsiębiorstwa
2. Promocja koncernu samochodowego
Nazwa firmy: Kooben Auto
Typ przedsiębiorstwa: Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Sp. Z o.o.).
Typ działalności: Branża motoryzacyjna
Opis działalności: Kooben Auto to rodzinny koncern samochodowy, który powstał w 1897 roku w kraju X na Dalekim Wschodzie. Posiada 3 główne marki samochodów Hildenfoger (auta wysokiej klasy), Yunchi (auta średniej klasy), SubtleWay (mini auta). W swoim kraju jest monopolistą na rynku, ale w Europie cieszy się znacznie mniejszą popularnością.
Firma zatrudnia 10 000 osób w swoich fabrykach ulokowanych w kraju X oraz w 2 fabrykach w Europie Środkowo-Wschodniej. Pracownikom produkcyjnym płaci bardzo niskie stawki przez co boryka się ze strajkami, a jakość wykonywanych modeli jest na średnim poziomie. W centrali firmy zatrudniony jest m.in. 30 osobowy dział marketingu, 10 osobowy dział PR i 8 osobowy zarząd.
Grupa docelowa: Samochody Kooben Auto skierowane są do szerokiej grupy odbiorców: zarówno osób zamożnych (marka Hildenfoger) oraz tych, charakteryzujących się średnią zasobnością portfela (marka Yunchi). Firma posiada także szeroką gamę modeli skierowanych specjalnie dla kobiet (SublteWay)
Rozwój i inwestycje: Firma nie inwestuje w nowe technologie i opiera się na sprawdzonych, 10-letnich rozwiązaniach. Planuje także budowę nowej fabryki w Europie Zachodniej.
Konkurencja: Konkurencją dla Kooben Auto są istniejące marki o ugruntowanej pozycji na rynku.
Charakterystyka problemu: Konsumenci samochodów nie postrzegają marek Hildenfoger, Yunchi i SublteWay za pochodzące od tego samego producenta i bardzo mało wiedzą na temat Kooben Auto. O ile w kraju samochody cieszą się powodzeniem, o tyle na Zachodzie Europy są postrzegane jako zbyt drogie w odniesieniu do oferowanej jakości, przez co obserwuje się sukcesywne spadki w sprzedaży. Firma Kooben Auto pragnie od nowa zbudować świadomość swojej marki i sprawić, żeby 3 sztandarowe marki samochodów były jednoznacznie kojarzone z firmą. Celem przedsiębiorstwa jest także rozwiązanie swoich wewnętrznych problemów i wykreowanie swojego wizerunku jako solidnego pracodawcy i dostawcy pojazdów wykonanych z największą precyzją. W promocji, Kooben Auto pragnie oprzeć się na małych samochodach - marce skierowanej do kobiet.
Zadanie: Zaproponuj rozwiązanie dla Kooben Auto biorąc pod uwagę jego problemy sprzedażowe, niską świadomość marki i cele w kwestii kształtowania wizerunku. Zaproponuj strategię promocji przedsiębiorstwa .
Rozwiązanie powinno zawierać:
a) uzasadnienie i opis koncepcji;
b) wskazanie przewag na tle konkurencji;
c) propozycje rozwiązania problemu uwzględniające specyfikację przedsiębiorstwa
3. Promocja przedsiębiorstwa świadczącego usługi komunalne
Nazwa firmy: MTG
Typ organizacji: Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Sp. z o.o.).
Typ działalności: Świadczenie usług komunikacji miejskiej
Opis działalności: Firma powstała w 1960 roku jako zakład budżetowy w mieście X liczącym 300.000 mieszkańców. Przez wiele lat MTG było monopolistą w zakresie świadczenia usług przewozowych komunikacją miejską na terenie miasta i ościennych gmin. W 2000 roku firma podzieliła się na trzy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością – MTG, HBN, ZGTG, które stały się dla siebie konkurencją.
Firma MTG zatrudnia 200 pracowników produkcyjnych i 50 nieprodukcyjnych, posiada tabor w postaci 100 5-letnich ekologicznych autobusów. Zatrudnia 5- osobowy dział marketingu, który podlega bezpośrednio pod dyrektora przedsiębiorstwa. Oferuje bilety w cenach 1 PLN za przejazd i jako jedyna spośród konkurencji zdobyła fundusze na dotacje unijne na promocję transportu zbiorowego.
Grupa docelowa: Oferta firmy kierowana jest do wszystkich mieszkańców miasta i ościennych gmin – realnie jest to około 350.000 osób pochodzących z różnych części społeczeństwa. Największą grupą odbiorców są emeryci i renciści oraz uczniowie i studenci.
Rozwój i inwestycje: Firma stale inwestuje w nowoczesny tabor autobusowy, co roku przeprowadza kompleksowe szkolenia dla pracowników (BHP, ratowanie życia) oraz stosuje system zarządzania jakością według norm ISO 9001 : 2008.
Konkurencja:
• HBN – stary i nieekologiczny tabor w postaci 50 30-letnich tramwajów i 20 20- letnich autobusów. Firma zatrudnia 140 pracowników produkcyjnych i 25 nieprodukcyjnych. Nie posiada działu marketingu. Kierowcy i motorniczy HBN przechodzą szkolenia co 5 lat. HBN oferuje bilety 0,70 PLN za przejazd.
• ZGTG – tabor w postaci 160 10-letnich ekologicznych autobusów. Firma zatrudnia 260 kierowców i 40 pracowników nieprodukcyjnych. Posiada rozbudowany dział marketingu i rzecznika prasowego oraz angażuje się w sponsoring miejskiej drużyny piłki nożnej. ZGTG oferuje bilety czasowe o różnych cenach, w zależności od liczby minut.
Udział w rynku: 40 % - HBN, 35% - ZTGT, 25% - MTG
Charakterystyka problemu: Ze względu na stale wzrastający wskaźnik motoryzacji oraz obecność konkurencji liczba przewozów MTG nieustannie spada, przez co przedsiębiorstwo ma problemy natury finansowej. Nie sprzyjają mu także warunki otoczenia – ze względu na częste remonty infrastruktury miejskiej dochodzi do opóźnień i zmian w rozkładach jazdy, co powoduje niezadowolenie pasażerów. Firma poszukuje rozwiązania problemu i kieruje swoje zainteresowanie ku akcjom społecznym i CSR-owym – pragnie być postrzegana jako rzetelny dostawca usług pierwszej potrzeby, któremu nieobce jest dobro środowiska naturalnego. MTG chce być także postrzegane jako firma zaangażowana w rozwój miasta.
Zadanie: Zaproponuj rozwiązanie dla problemu MTG – zbuduj strategię promocji dla przedsiębiorstwa biorąc pod uwagę jego cele w kwestii kształtowania wizerunku oraz przewagi konkurencyjne.
Rozwiązanie powinno zawierać:
a) uzasadnienie i opis koncepcji;
b) wskazanie przewag na tle konkurencji;
c) propozycje rozwiązania problemu uwzględniające specyfikację przedsiębiorstwa
Dół formularza
[ Pobierz całość w formacie PDF ]