„Cała Polska Czyta Dzieciom” cykl comiesięcznych spotkań z uczniami z klas 0-3. Opracowały M.B.
Każde spotkanie trwa około 45 minut.
SPOTKANIE I – KRAINA BAJEK
1. Przywitanie.
2. Czytanie wierszyka J. Brzechwy „Entliczek Pentliczek” z bardzo z niszczonej książeczki oraz dyskusja na temat szanowania książek.
3. Prezentacja ciekawie wydanych książeczek dla najmłodszych (książeczki o różnych nietypowych kształtach, z ruchomymi elementami, z pozytywkami, z puzzlami, z zabawkami.
Pozostawiamy dzieciom wolny czas, w którym mają możliwość dokładnego obejrzenia książeczek, wzięcia do ręki dowolnej książeczki i pobawienia się oraz poczytania.
4. Wręczenie malowanek (z zaznaczeniem, że niektóre książki są tylko do czytania, ale są też takie, po których można pisać i rysować) oraz książeczek wykonanych przez bibliotekarkę, a będących wierszowanymi zaproszeniami do odwiedzin w bibliotece.
Tekst książeczki pt. Chodźmy do biblioteki.
3
Chodzimy do szkoły,
Uczymy się czytać,
Więc w Bibliotece Publicznej
Książeczki chcemy pożyczać.
Biblioteka czeka na nasze odwiedziny:
Od poniedziałku do piątku
Od jedenastej do piętnastej godziny.
Na początek ktoś dorosły
Z nami pójdzie nas zapisać.
Gdy poznamy bibliotekę,
Sami będziemy pożyczać.
Książki, książeczki dla dzieci –
Takie z obrazkami!
Bibliotekarka nam je pożyczy,
Ale wybierzemy sami.
Może nam poczyta mama.
Może nam poczyta tata.
Może poprosimy babcię,
A może starszego brata.
A gdy literki już wszystkie poznamy,
To nie będziemy nikogo prosić,
Bo sami sobie poczytamy!
SPOTKANIE II – JESIENNE CZYTANKI
W spotkaniu udział biorą uczennice klas 4-5.
1. Wiersz Barbary Lewandowskiej pt. „Strach”
2. Słowo wstępne: Dzisiaj, jako że pogoda jeszcze jesienna, w naszym programie także zagościła jesień....” (etc.)
3. O tym jak się rzep do psiego ogona przyczepił – czytanie z podziałem na role tekstu Lucyny Krzemienieckiej przez uczniów klas 4-6 (z wykorzystaniem rekwizytów: gałązka z rzepami, pacynka-piesek).
4. Zabawa plastyczna. Uczennica klasy 5 czyta bardzo powoli z wielokrotnym powtarzaniem elementów wierszyk Danuty Gellner pt.: „Obrazek”, a maluchy starają się narysować domek przedstawiony na owym obrazku.
5. Zagadki jesienne z książki Ewy M. Skorek.
6. Zabawa ruchowa. Grupa maluchów zostaje podzielona na 2 drużyny: dziewcząt i chłopców. Zabawa polega na tym, że jedna drużyna musi pokazać za pomocą gestów i głosu(ale bez używania słów) poszczególne hasła (poniżej), a drużyna przeciwna musi te hasła odgadnąć.
Hasła:
a) Idziemy, a liście szeleszczą pod stopami.
b) Zrywanie jabłek
c) Zimno nam.
d) Wieje wiatr, uginają się drzewa, ciężko jest iść pod wiatr.
e) Jesienne porządki.
f) Pada deszcz.
SPOTKANIE III – ZIMA ZŁA
1. Rozmowa o zimie (kto lubi, nie lubi zimy? Dlaczego?, etc.)
2. Czytanie z podziałem na role bajki Hanny Łochockiej „O zziębniętrym Elemelku, pustym brzuszku i rondelku. (czytają uczennice klas 4-6 i bibliotekarka)
3. Piosenka „Zima zła” tekst Marii Konopnickiej. Śpiewają uczennice klas 4-6 przedstawiając za pomocą gestów poszczególne fragmenty tekstu.
4. Czytanie z podziałem na role tekstu Marii Kownackiej „Oj, w karmniku zła nowina – znika patyk i słonina”
5. Zagadki:
a. rysunkowa – odgadywanie nazw ptaków z rysunków
b. tekstowe – zagadki o tematyce zimowej z książki M. Skorek „Księga zagadek”
6. Turniej pantomimy:
Hasła:
skoki narciarskie,
zjazd na sankach,
walka na śnieżki,
zabawa karnawałowa,
jazda na łyżwach
kulig
lepienie bałwana
ubieranie choinki
7. Zabawa z posenką „Zima zła” – maluchy próbują przedstawić za pomocą gestów tekst śpiewany przez starsze uczennice.
SPOTKANIE IV – NA WYSPACH BERGAMUTACH I GDZIE INDZIEJ
1. Przygotowanie:
a. Wykonanie strojów i dekoracji potrzebnych przedstawieniach.
b. Przygotowanie i rozdanie tekstów.
c. Zaproszenie gości.
2. Udział biorą:
a. Uczennice klas 4-6, które przygotowują przedstawienia
b. Zaproszeni goście (rodzic, babcia, dyrektor szkoły, ksiądz katecheta itp)
3. P r o g r a m s p o t k a n i a :
a. Przywitanie dzieci i przedstawienie gości.
b. Piosenka „Na Wyspach Bergamutach” w wykonaniu uczennic klas 4-6
c. Wiersze czytane przez gości:
- Brzechwa J. – Żaba
- Fredro A. – Paweł i Gaweł
- Jachowicz S. – Chory Kotek
- Konopnicka M – Stefek Burczymucha
- Tuwim J. – Okulary
- Brzechwa J. – Katar (czyta Pani z udziałem maluchów)
d. Przedstawienie „Kaczka-Dziwaczka” w wykonaniu „starszaków”.
e. Mini-konkurs plastyczny „Najsympatyczniejsza postać z wiersza”.
- Zadaniem uczniów kl. 0-3 jest narysowanie dowolnej postaci z jednego z czytanych wcześniej wierszy.
- Czas przeznaczony na rysowanie to ok. 15 minut.
- Prace oceniane są przez gości.
- Wśród uczestników rozlosowywane są: ołówki, długopisy i baloniki
f. Przedstawienie „Zapraszamy do zoo” w wykonaniu uczniów klas 4-6 (wg tekstów J. Brzechwy)
SPOTKANIE V – WIOSENNE PORZĄDKI
1. Przygotowanie:
a. Przygotowanie ilustracji wiersza „Wiosenne porządki” na brystolu
b. Wykonanie masek postaci z „Rzepki”
c. Przygotowanie rysunków towarów przewożonych pociągiem („Lokomotywa”)
2. Udział biorą uczennice klasy 6.
3. Rozmowa o wiośnie (jaką mamy teraz porę roku?, po czym można poznać wiosnę? Etc.) i wspólne kolorowanie ilustracji do wiersza Jana Brzechwy „Wiosenne porządki”
4. Czytanie wiersza Jana Brzechwy: „Wiosenne porządki”
5. „Wiosna kojarzy się ze śpiewem ptaków.Wszędzie bowiem je widać i słychać ich świerotanie. Ptaki cieszą się, bo jest już cieplej i mogą budować gniazda. Najwiećej tych ptaków jest oczywiście gdzie?... w lesie...
Posłuchajcie zatem wierszyka Juliana Tuwima opowiadającego o pewnym wiosennym dniu, przy okazji zapoznacie się z niektórymi ptaszkami żyjącymi na naszych podwórkach i lasach...”
Czytanie z podziałem na role wiersza „Ptasie radio” i pokazywanie fotografii ptaków z „Encyklopedii Zwierząt”
6. „Wiosną na wsi i w ogrodach należy wykonać wiele prac. Ludzie sadzą, sieją warzywa, zboża, kwiaty... Proponujemy wam teraz zabawę związaną właśnie z sadzeniem... a sadzić będziemy rzepkę...”
„Rzepka” Juliana Tuwima - Zabawa ruchowa z wykorzystaniem masek.
7. „A teraz po tak ciężkiej pracy pora odpocząć. Wybierzmy się więc na przejażdżkę pociągiem...”
„Lokomotywa” Juliana Tuwima – zabawa ruchowa z wykorzystaniem rysunków towarów przewożonych pociągiem z wiersza.
... [ Pobierz całość w formacie PDF ]